FOMU Antwerpen

November
vrijdag
11
Herman Selleslags | Selleslags pakt uit
Tot 22 juni
Herman Selleslags is een van de bekendste fotografen van België. In 2015 schonk hij zijn archief en dat van zijn vader Rik aan het FOMU. In een halve eeuw tijd heeft Selleslags een magistraal fotoarchief opgebouwd. Honderdduizenden foto’s, glasplaten, dia’s, negatieven, persprints, agenda’s, contactvellen en camera’s verhuizen naar de depots van het FOMU. De talrijke archiefdozen staan letterlijk en figuurlijk centraal in de tentoonstelling Selleslags pakt uit.
De expo toont de diversiteit van Rik en Herman Selleslags’ oeuvre: van reportages voor Humo, familiealbums en productfotografie voor de Grand Bazar tot straatfotografie, foto’s van Joodse huwelijken, de winter in 1943 en de wateroverlast in 1953. Ook iconische en minder bekende beelden die Herman Selleslags maakte van The Beatles, The Rolling Stones en van zijn vriend Julien Schoenaerts worden uit de archiefdozen gehaald. Het FOMU gunt zijn publiek zo een blik achter de schermen én een eerste inkijk op de rijkdom van deze aanwinst.

Nederlands Fotomuseum

January
zaterdag
28
Henri Cartier-Bresson - Otto Snoek - Nico Bick | Europa. What Else?
Tot en met 7 mei
Dit voorjaar laat het Nederlands Fotomuseum zien dat fotografen met hun werk positief kunnen bijdragen aan het debat over Europa. In de vaak benauwende discussies over de toekomst van Europa kunnen zij ons aansporen om toch eerst eens goed te kijken voordat we oordelen. Zij kunnen onze blik verruimen. Europa. What Else? daagt daarmee de bezoeker uit om zijn visie op Europa te verbreden. 
Fotografen Nico Bick en Otto Snoek brengen met dat doel, ieder in hun eigen stijl, aspecten van het hedendaagse Europa in beeld. Daar waar de één de interieurs van alle parlementen in de Europese Unie op systematische wijze vastlegt, begeeft de ander zich in talloze Europese steden onder de mensen om samenkomsten te fotograferen. Dit heeft geresulteerd in de fotoprojecten Parlementen van de Europese Unie van Nico Bick en NATION van Otto Snoek, die beide hun première beleven in het Nederlands Fotomuseum. Het museum voegt daar een derde luik aan toe, in de vorm van de befaamde fotoserie De Europeanen (Les Européens) uit 1955 van de Franse fotograaf Henri Cartier-Bresson, die niet eerder in Nederland werd getoond.
In dit drieluik gaan drie fotografische visies een verband met elkaar aan: de op een humanistische leest geschoeide reportage van Henri Cartier-Bresson, de beschouwende, typologische aanpak van Nico Bick en de snelle, vlijmscherpe observaties van Otto Snoek.
Geen van de projecten spreekt zich uit voor of tegen Europa....

Stedelijk Museum Amsterda...

February
zaterdag
4
Ed van der Elsken | De Verliefde Camera
Tot 21 mei
Ed van der Elsken is één van de grootste Nederlandse fotografen en documentaire filmers van de 20ste eeuw. Met De verliefde camera presenteert het Stedelijk het grootste overzicht wereldwijd van zijn werk in 25 jaar. De tentoonstelling belicht zowel zijn kwaliteiten als fotograaf als de relatie met zijn films en boeken in een rijke, veelvormige presentatie.
In aanvulling op de tentoonstelling heeft het Stedelijk ook een drietal online verhalen ontwikkeld over Ed van der Elsken. Maak een tijdreis door Eds leven en werk, hoor hoe bijzondere mensen Kijken naar Ed en ontdek waarom jonge mensen juist nu houden van Ed. Het tweede verhaal, Kijken naar Ed is ontwikkeld i.s.m. de Volkskrant.

Museum De Pont Tilburg

February
zaterdag
11
Fiona Tan | Ascent
Tot 11 juni 
In de onlangs geopende nieuwe vleugel van het museum is de tweedelige installatie Ascent te zien die Fiona Tan maakte in opdracht van het Izu Photo Museum in Shizuoka, Japan. Ascent is samengesteld als een montage van meer dan 4000 foto’s van de berg Fuji die werden aangeleverd door het publiek of geselecteerd uit de collectie van het Izu Photo Museum.
Geen berg is zo vaak gefotografeerd als de Fuji: van alle kanten, van dichtbij, van veraf en van boven, op elk moment van de dag en in elk jaargetijde. Vereerd als een god en ingezet als symbool van Japan als natiestaat heeft de vulkaan mythische betekenis. Mount Fuji is icoon én cliché, zoiets als molens en klompen voor Nederland.

Ascent is een bespiegeling over deze voor de Japanners zo bijzondere berg, maar ook een studie van de beeldcultuur en een eerbetoon aan de geschiedenis van zowel fotografie als film. Tan combineerde de beelden met een fictief verhaal, waarmee de grens tussen stilstaand en bewegend beeld wordt verlegd en zij een uniek gebied blootlegt waar fotografie en film elkaar ontmoeten en een verbinding aangaan. Het verhaal, waarin de klim naar de top van de berg weerklinkt, zigzagt tussen vertelling en geschiedenis, van westers imperialisme tot hedendaags toerisme, van de beginjaren van de fotografie tot de huidige tijd. Behalve de film omvat de tentoonstelling in De Pont ook twee andere video installaties en daarmee verbonden werken op papier. The Changeling (2006) en Depot (2015) balanceren eveneens op de grens...

FOMU Antwerpen

February
vrijdag
17
Alec Soth | Gathered Leaves
Tot 4 juni
Werk van gerenommeerd Magnumfotograaf Alec Soth. In deze overzichtstentoonstelling krijg je vier cruciale reeksen uit zijn indrukwekkende oeuvre te zien: Sleeping by the Mississippi (2004), Niagara (2006), Broken Manual (2010) en Songbook (2014).
Alec Soth is bekend voor zijn lyrische aanpak van de documentaire fotografie. Hij vertrekt vanuit een fascinatie voor de uitgestrektheid van het Amerikaanse land, net zoals Robert Frank, Stephen Shore of Jack Kerouac.

Museum Helmond

March
donderdag
9
Steve Mc Curry | Photographs from the east
Van 9 maart t/m 11 september
De retrospective tentoonstelling 'Photographs from the East' is de eerste overzichtstentoonstelling van Magnumfotograaf Steve McCurry in Nederland. De expositie omvat 132 groot formaat kleurenfoto's uit de periode 1979 tot 2015. McCurry excelleert door zijn persoonlijke benadering van mensen in combinatie met het vangen van lokale kleurenpracht en lichtval.
Het gros van de tentoongestelde foto's is gemaakt in India en Afghanistan. McCurry fotografeert met name in Azië (Afghanistan, India, Kashmir, Sri Lanka, Indonesië, Birma/Myanmar, Bangladesh, Cambodia, Tibet en Vietnam). 
In foto's die zich kenmerken door een ongelooflijke schoonheid en intensiteit legt McCurry de veranderingen in de wereld vast. McCurry's voorliefde voor Azië is groot, hij is gefascineerd door de alledaagsheid van het vaak harde leven dat tegelijkertijd zo rijk is aan kleuren. 
Mc Curry werd bekend in 1979 toen hij vermomd als een Moedjahedien zijn eerste fotorolletjes uit een bezet Afghanistan smokkelde. Vijf jaar later maakte hij in een vluchtelingenkamp in Pakistan zijn beroemdste opname: de foto van het groenogige Afghaanse meisje met de versleten rode hoofddoek dat sindsdien een fotografisch icoon is.
Bij de tentoonstelling vertoont het museum in de filmzaal doorlopend een documentaire over McCurry.

Fotomuseum Den Haag

March
zaterdag
11
Werner Bischof | Standpunten
Van 11 maart tot en met 7 mei
Ter gelegenheid van zijn 100ste geboortejaar toont Fotomuseum Den Haag een groot retrospectief van de Zwitserse Magnumfotograaf Werner Bischof. Met ongeveer 220 vintage foto’s en contactafdrukken, maar ook persoonlijke brieven en fotoboeken geeft de tentoonstelling Standpunten een overzicht van zijn studiowerk, zijn werk in het Europa van na 1945, en zijn reizen door Azië, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. De tentoonstelling is samengesteld door Marco Bischof, de oudste zoon van de fotograaf. Speciaal voor het Nederlandse publiek voegt het museum circa dertig nog nooit eerder getoonde foto’s toe, die Bischof in het najaar van 1945 in Nederland maakte.


Fotomuseum Den Haag

March
zaterdag
11
Mariken Wessels | I'm OK - You're OK
Tot 11 juni
Het werk van beeldend kunstenaar Mariken Wessels begeeft zich in de ambigue zone tussen feit en fictie. Ze maakt ‘documentaire fictie’ en speelt net zolang met betekenissen van zowel gevonden als zelfgemaakte foto’s tot er een nieuw verhaal ontstaat. In 2016 won zij met Taking Off. Henry My Neighbor de prestigieuze Author Book Award op het festival Les Rencontres de la Photographie in Arles. Het Fotomuseum presenteert deze serie nu samen met drie eerdere series, getiteld Elisabeth - I Want To Eat - (2008), Queen Ann. P.S. Belly Cut Off (2010) en Keepsake (2011), in de eerste museale solotentoonstelling van Wessels in Nederland. Bovendien maakt zij speciaal voor deze tentoonstelling een nieuw werk, de korte film Elisabeth (2017).

Fotomuseum Den Haag

March
dinsdag
14
Pierre Gilliard | De laatste dagen van de Romanovs
Tot en met 11 juni
Een unieke serie persoonlijke foto’s van de Romanovs, gemaakt door de Zwitserse schrijver en academicus Pierre Gilliard. Als privéleraar van de keizerlijke kinderen bouwde hij in dertien jaar een bijzondere band met hen op. Zijn intieme, ontwapenende en soms bevreemdende beelden van boottochtjes en speelpartijen tonen de nog schijnbaar onbezorgde jaren voor het noodlottige einde van de laatste tsaar van Rusland.

FOAM Amsterdam

March
vrijdag
17
William Eggleston | Los Alamos
Van 17 maart tot 7 juni
met foto’s die de fotograaf tussen 1966 en 1974 maakte gedurende verschillende roadtrips door de zuidelijke staten van Amerika. De tentoonstelling bevat een aantal iconische werken, waaronder Egglestons eerste kleurenfoto.
De Amerikaanse William Eggleston geldt al bij leven als een van de meest toonaangevende fotografen van de afgelopen decennia. Hij pionierde op het gebied van kleurenfotografie vanaf het midden van de jaren 60 en verhief het alledaagse Amerika tot fotogeniek onderwerp.
Los Alamos begint in zijn geboorteplaats Memphis en de Mississippi Delta en volgt zijn omzwervingen door New Orleans, Las Vegas en het zuiden van Californië, om te eindigen bij de Santa Monica Pier. Tijdens een reis met de schrijver en curator William Hopps deed Eggleston ook Los Alamos aan – de plaats in New Mexico waar in het geheim kernwapens werden ontwikkeld en waar de serie zijn titel aan ontleent.

FOAM Amsterdam

March
vrijdag
17
Daisuke Yokota | Matter
Van 17 maart tot 4 juni
Drie installaties draaien om de tastbaarheid van de fotografie, waarbij het kunstwerk niet wordt bepaald door de camera, maar door experimenten met de materiële vormen van het medium. In eerdere werken gebruikte Yokota foto’s die hij jaren geleden had genomen en die hij op verschillende manieren in diverse analoge en digitale processen liet terugkeren. In deze nieuwe werken is het niet het beeld dat in nieuwe werken wordt hergebruikt, maar de fysieke afdruk van de foto en/of film.
Yokota is een van de pioniers van een nieuwe beweging in de Japanse experimentele fotografie. Hij werkt vanuit een Japanse fotografie-traditie die teruggrijpt op de intuïtieve experimenten van de Provoke-generatie. In deze tentoonstelling van Yokota, waarin volume en materiaal van fotografie centraal staan, verkent hij steeds weer nieuwe richtingen voor het medium en de perceptie daarvan.

Kunsthal Rotterdam

April
zaterdag
22
Robert Mapplethorpe | Eeen perfectionist
Van 22 april tot 27 augustus
Een groots retrospectief van het leven en werk van Robert Mapplethorpe , een van de meest invloedrijke kunstenaars en fotografen van de 20ste eeuw. Ruim twee decennia na zijn dood leidt zijn werk nog altijd tot controverse en schuurt het tegen de grenzen van wat artistiek mogelijk is. De tentoonstelling biedt een indrukwekkend overzicht van zijn carrière, vanaf de eerste werken eind jaren zestig tot zijn doorbraak in de kunstwereld in de jaren tachtig.
De ruim tweehonderd foto’s en objecten schijnen een nieuw licht op zijn favoriete genres: portretten, zelfportretten, naakten en stillevens. Na jarenlange afwezigheid wordt het werk van Mapplethorpe voor het eerst op deze grote schaal in Nederland vertoond. De Kunsthal is verheugd om deze bijzondere tentoonstelling, samengesteld door het Los Angeles County Museum of Art en het J. Paul Getty Museum in samenwerking met de Robert Mapplethorpe Foundation, als enige instelling in Europa te presenteren.